Dietoterapia

Dziś chciałabym Wam przybliżyć temat zdrowego żywienia, który obecnie jest coraz bardziej rozpowszechniany. Moda na bycie fit&healthy napływa na nas z każdych stron. W  czasopismach czy internecie roi się od przeróżnych artykułów, w których najczęściej znajdziemy sprzeczne informacje.

Nie neguję tutaj wszystkiego, ponieważ w sieci jest mnóstwo artykułów, które przekazują bardzo jakościową wiedzę. Problem pojawia się niestety wtedy, gdy stawiane przed nami teorie różnią się w znacznym stopniu od siebie, a my popadamy ze skrajności w skrajność, nie wiedząc już co tak na prawdę jest dla nas dobre. Może ten artykuł, to kolejna bzdura?  Najważniejsze to znaleźć coś odpowiedniego dla siebie, popierając to badaniami naukowymi, analizami i opinią innych, doświadczonych osób, ale przede wszystkim swoim obecnym stanem zdrowia i obserwacją. Niekoniecznie coś, co sprawdza się u innych osób sprawdzi się także u Ciebie.

 

Jak ważna jest dieta dobrana (podkreślam) INDYWIDUALNIE?  Ma ona ogromne znaczenie, ponieważ jak już napisałam wyżej każdy z nas jest inny. Pomijając już somatotyp, czyli to jaką mamy budowę, jak szybko zbieramy tkankę tłuszczową itp, dochodzi tutaj bardzo ważny aspekt jakim jest NASZE ZDROWIE.  Tutaj bez wątpienia, każdy z nas jest inny. Owszem zdarzają się osoby, którym nic nie dolega i czują się wspaniale niezależnie od tego co jedzą, jaki prowadzą styl życia. Natomiast niestety, ale w obecnych czasach większość osób boryka się z pewnymi dolegliwościami, a często nawet nie ma pojęcia, że może czuć się inaczej, przyzwyczajając się do istniejącego już stanu i akceptacji ewentualnych chorób/dolegliwości.

 

Chorób jest mnóstwo, a objawów jeszcze więcej. Jeżeli pojawia się u ciebie coś niepokojącego jest to pierwszy krok do zebrania się i zrobienia czegoś dla SIEBIE. Nie będę wypisywać wszystkiego, bo zajęłoby to bardzo dużo czasu, tutaj jednak przedstawię najczęściej spotykane problemy, które sugerują, że coś niepokojącego dzieje się w Twoim organizmie.

  1. Problemy trawienne: zaparcia/biegunki/refluks/zgaga
  2. Problemy skórne: zapalenia/wysypki/trądzik
  3. Otyłość bądź niedowaga
  4. Problemy z miesiączką 
  5. Ogólne zmęczenie/brak sił/
  6. Bóle mięśni/stawów 
  7. Depresja/nerwice
  8. Brak odporności 
  9. Wypadanie włosów/łamliwe paznokcie
  10. Inne niepokojące objawy.

 

Ok, jak już mamy pewną dolegliwość i jesteśmy jej świadomi oraz chcemy coś z tym zrobić – co teraz? tutaj dopiero sytuacja się komplikuje. Jak najczęściej wygląda próba leczenia/wyleczenia? Idziemy do dermatologa z problemami skórnymi, a on zleca nam tony kremów i przeróżnych maści na trądzik. Gdy to nie skutkuje sięga po nieco mocniejsze środki, takie jak retinoidy, antybiotyki, sterydy.. Problem znika, ale nie na długo. Po odstawieniu owych „produktów leczniczych” problem znowu wraca, ale dlaczego tak jest? Ponieważ przyczyna tkwi gdzie indziej, między innymi np. w rozregulowanej gospodarce hormonalnej. Ok, idziemy dalej, laryngolog przepisuje krople do nosa, bo ciągle odpluwamy flegmę i mamy katar, nie szukając np. alergii, które mogą go wywoływać. Problemy z zaparciami? Dostajemy środki przeczyszczające, które wspomagają wypróżnianie. Ale gdzie jest tego przyczyna?

 

Tu zamyka się błędne koło i właśnie w tym momencie ludzie najczęściej rezygnują i się poddają.

Ja jednak chcę Wam przedstawić pewne wyjście z sytuacji, a raczej kierunek, w jakim powinniśmy pójść  – DIETA ! Poniżej trzy podstawowe kroki od których należy zacząć swoją przygodę po lepsze samopoczucie i zdrowie. 🙂

 

KROK PIERWSZY 

Wracając do objawów, które mogą nas niepokoić,  poniżej badania, które warto zrobić w pierwszej kolejności, aby wykluczyć poważniejsze problemy.

BADANIA: 

  • morfologia krwi , OB
  • badanie moczu
  • kał na pasożyty ( tutaj  niestety muszę przyznać, że najczęściej nic nie wychodzi, najlepiej zrobić badania na każdego pasożyta z osobna, jeżeli jest takie podejrzenie)
  • próby wątrobowe
  • cholesterol całkowity i frakcje
  • TSH, ft3, ft4
  • kreatynina
  • CRP

 

To jest podstawa podstawy, jeżeli tutaj wszystko jest ok, a nasz organizm dalej nie czuje się dobrze, warto zrobić kolejne badania, bardziej szczegółowe, ukierunkowane już konkretnie pod daną osobę i jej dolegliwości. Tutaj jednak zaznaczam, że badania mogą wyjść błędnie, prawidłowo, a podłoże wszystkich problemów będzie leżeć znacznie głębiej.

Nie warto tracić nadziei i się poddawać, na tym etapie celujemy w dietę.

 

KROK DRUGI 

Dieta  w aspekcie leczenia człowieka – tak, jest to najlepszy i najbardziej naturalny sposób. Dieta ukierunkowana pod schorzenia, w oparciu o badania na prawdę może zdziałać cuda. Dla osób, które borykają się z wyżej wymienionymi dolegliwościami lub całkiem innymi jest to najlepszy sposób, aby osiągnąć utracone zdrowie i wspomóc prawidłową pracę swojego organizmu. Wiem, bo sama się o tym przekonałam. Jeszcze kilka lat temu, myślałam, że mój stan będzie utrzymywał się zawsze. Dziś z dumą mogę powiedzieć, że każdy krok, który zrobiłam w kierunku polepszenia swojego samopoczucia, przybliża mnie do uzyskania utraconego.

 

Czy mogę podać dietę cud? Niestety nie. Jak już wcześniej pisałam wszystko zależy od danej osoby.  Poniżej jednak produkty, których pozbywamy się w pierwszej kolejności.

  • gluten – białe mąki, chleby, różnego rodzaju wypieki sklepowe, gluten w skrócie uszkadza nasze kosmki jelitowe, doprowadzając do ich nieszczelności i występowania alergii pokarmowych
  • mleko/nabiał – serki, twarogi, serki wiejskie
  • cukier – odwołuje do artykułu na temat cukru

 

KROK TRZECI

Dieta powinna opierać się na zdrowych, pełnowartościowych źródłach. Produkty przetworzone, słodycze odstawiamy na bok, wymieniając je na warzywa i owoce. A oleje do smażenia typu „rzepakowy” wymieniamy na smalec, masło klarowane.

Jeżeli nie jesteś pewny/a jak jeść, zapraszam na konsultacje, od których wspólnie zaczniemy drogę w celu osiągnięcia wymarzonej sylwetki i pełni zdrowia.

Sara Mróz

Trener personalny oraz trener żywienia. Pasjonatka zdrowego stylu życia.

Brak komentarzy

Zostaw komentarz