Dlaczego Warto Pić Wodę

Nasz organizm składa się w około 60% z wody, którą potrzebuje do przeprowadzenia wielu procesów warunkujących prawidłowe jego funkcjonowanie. Niedobory płynów upośledzają prawidłową pracę narządów wewnętrznych, usuwanie toksyn z naszego organizmu oraz utrzymanie odpowiedniej temperatury naszego ciała.

 

Kiedy i co pić? 

Nawadnianie organizmu odnosi się do czystej wody. Nie należy wliczać w to herbatek, czy co gorsza kolorowych soczków z kartonu. Odpowiednia ilość to od 2,5 litra do 5 na dzień., przy czym należy to warunkować aktywnością fizyczną oraz obecną pogodą. Często dobrym wyznacznikiem jest też nasz organizm. Nie należy doprowadzać do uczucia suchości i łaknienia w ustach, ponieważ jest to pierwszy objaw informujący o lekkim odwodnieniu organizmu.

Jeżeli chodzi o porę, najlepiej jest pić wodę od samego rana. Na czczo szklanka wody z plasterkiem cytryny, pobudza jelita do pracy, przy czym zakwasza żołądek poprawiając jego trawienie.

  • Przed posiłkiem – około 15 minut przed posiłkiem. Wypicie wody przed samym przyjęciem pokarmów utrudni jego trawienie ze względu na rozrzedzenie soków żołądkowych.
  • Po posiłku – około 30 minut po posiłku. Podobna sytuacja do tej, opisanej powyżej.

 

Czym różnią się od siebie wody? 

Woda mineralna – pozyskiwania jest z podziemi. Jej skład chemiczny pozostaje bez zmian, natomiast skład mineralny jest zróżnicowany w zależności od pochodzenia wody. Zawiera wapń, magnez, jodki, fluorki i chlorki. Występuje w 3 formach, które opiszę poniżej.

Woda źródlana – pozyskiwania jest z płytszych warstw podziemi. Najczęściej występuje w postaci niskozmineralizowanej.

Woda stołowa – to naturalna woda źródlana, do której dodano składniki mineralne, dzięki czemu zostaje ulepszona.

Woda lecznicza – wydobywana jest ze specjalnych źródeł leczniczych, znajdujących się głęboko pod ziemią. Dlaczego lecznicza? Ponieważ jest dokładnie odizolowana od wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, dzięki czemu pozostaje najbardziej naturalną. Występuje w 3 postaciach.

 

Jaką wodę najlepiej wybierać? 

Wody ze względu na zawartość składników mineralnych dzielą się na 3 różne rodzaje:

  • niskozmineralizowane – do 500mg/l
  • średniozmineralizowane – od 500mg/l do 1500mg/l
  • wysokozmineralizowane – powyżej 1500mg/l

Najlepiej w ciągu dnia mieszać różne rodzaje wody. Picie tych o niskiej zawartości soli mineralnych, szczególnie dla osób trenujących może powodować zbyt słabe nawodnienie organizmu. Natomiast stosowanie tylko i wyłącznie wód o wysokiej zawartości składników mineralnych może niekorzystnie wpływać na stan zdrowia. Najlepiej więc wprowadzić różnorodność lub pić wody niskozmineralizowane, a w okresie zwiększonej aktywności bądź latem wspomagać się wodami wysokozmineralizowanymi. Dzięki temu nawodnisz organizm i dostarczysz odpowiednią ilość składników mineralnych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

 

Co daje picie wody? 

  • utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała,
  • nawilża i uelastycznia skórę
  • redukuje cellulit wodny
  • wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn
  • wspiera układ trawienny
  • zwalcza skurcze
  • poprawia pamięć i koncentrację
  • redukuje stany napięciowe organizmu
  • zmniejsza infekcje dróg moczowych
  • poprawia pracę nerek

 

Mimo iż woda, nie dostarcza nam wartości odżywczych w postaci kalorii, jest niezbędna dla całkowitego, odpowiedniego funkcjonowania naszego organizmu. Zacznij od kilku szklanek w ciągu dnia i dodawaj codziennie po jednej, aż osiągniesz odpowiednią ilość potrzebną Twojemu organizmowi do  jego prawidłowego funkcjonowania.

Sara Mróz

Trener personalny oraz trener żywienia. Pasjonatka zdrowego stylu życia.

Brak komentarzy

Zostaw komentarz