Wpływ Aktywności Fizycznej na Organizm Człowieka

Fitaris.pl / Trening  / Wpływ Aktywności Fizycznej na Organizm Człowieka

Wpływ Aktywności Fizycznej na Organizm Człowieka

Moda na prowadzenie zdrowego trybu życia ciągnie się już od kilku lat szerząc swoje horyzonty i pochłaniając kolejne osoby w wir szczęścia i zdrowia jakie płynie z włączenia „jakiejkolwiek” aktywności fizycznej do swojego życia.

Co tak na prawdę dzieje się z naszym ciałem podczas wysiłku i jakie korzystne zmiany może on na nas wywrzeć dowiecie się po krótce w tym wpisie.

Zapraszam do lektury! 🙂

 

Ćwicz i żyj zdrowo! Biegaj, a będziesz żył sto lat! Trening pobudza wydzielanie endorfin – hormonów szczęścia! Ciesz się życiem – zacznij trenować!  

Obiecujące, prawda?

 

To najczęściej spotykane slogany, które zachęcają nas, aby aktywność fizyczna była nieodzowną, integralną częścią naszego dnia.

Podejmujemy wyzwanie, czasem nawet kompletnie nie analizując go i nie zastanawiając się jak to wpłynie na nasz organizm. A szkoda, bo często okazuje się, że robimy zbyt mało lub zbyt dużo, mijając cały czas granicę tego obiecanego zdrowia i lepszego samopoczucia.

 

Zatem pojawia się kolejne pytanie: Co, ile, kiedy?

 

Aktywność fizyczna powinna być dla nas czymś w rodzaju „odskoczni” od rzeczywistości. Dyscyplina sportu jaką wybierzemy, miejsce i czas wykonywania powinien być dostosowany do naszych preferencji. Dlaczego? Ponieważ tylko wtedy w pełni możemy się temu poświęcić, czerpiąc dla siebie korzyści na każdej płaszczyźnie.

Nie wyobrażacie sobie chyba, że macie codziennie biegać, kiedy tak naprawdę nienawidzicie tego robić.. każde wyjście z domu będzie dla waszego organizmu stresem, nie mówiąc już o braku poprawy psychicznej i szczęściu, jakie może nam dać aktywność.

* Oczywiście nie mówię tutaj o osobach, które nie lubią robić nic .. 🙂

 

Jaki powinien być trening:

 

  • regularny – tylko regularna aktywność pozwoli naszemu organizmowi na adaptację do nowo istniejących warunków,
  • 3-5 tygodniowo – treningi wykonywane codziennie bądź też 2 razy dziennie będą ogromnym stresorem dla Twojego organizmu, przez co bardzo szybko można doprowadzić do „przetrenowania” i ogólnego przemęczenia układu nerwowego,
  • dopasowany indywidualnie – pod możliwości osoby trenującej,
  • umiarkowany – taki, po którym czujemy, że wykonaliśmy trening, natomiast nie do utraty sił 🙂

 

Regularna aktywność fizyczna prowadzi do powstawania wielu zmian adaptacyjnych w organizmie, poniżej opisane, to co dzieje się z naszym organizmem, gdy zaczynamy trenować:

 

UKŁAD RUCHOWY 

  • zaangażowanie mięśni głębokich podczas ćwiczeń poprawia ich wytrzymałość, oraz wspomaga utrzymanie prawidłowej, zdrowej pozycji ciała
  • poprawa koordynacji ruchowej,
  • zwiększenie ruchomości w stawach,
  • dzięki aktywności fizycznej zmniejszone jest ryzyko wystąpienia osteoporozy,
  • wzrost masy tkanki kostnej,
  • poprawa sprężystości i elastyczności w więzadłach i torebkach stawowych.

 

UKŁAD MIĘŚNIOWY

  • hipertrofia mięśni, trening pobudza mięśnie do wzrostu,
  • zmniejszenie dolegliwości bólowych np. w obrębie dolnego odcinka kręgosłupa związane ze zbyt słabymi mięśniami głębokimi,
  • zmniejszenie krzywizn kręgosłupa, które mogą być wynikiem przykurczów mięśni lub ich słabości, jak niekiedy w przypadku odstających łopatek.

 

UKŁAD ODDECHOWY 

  • zwiększenie pojemności płuc,
  • obniżony rytm oddechowy
  • polepszenie wydolności – im dłużej trenujemy i pozwalamy naszemu organizmowi na adaptację do nowo zaistniałych warunków, tym z czasem wysiłek fizyczny będzie dla nas mniejszym problemem, organizm będzie bardziej wytrzymały.

 

UKŁAD KRĄŻENIA

  • spowolnienie czynności spoczynkowej serca
  • szybsze zdolności adaptacyjne podczas wykonywania treningu,
  • zwiększony przepływ krwi.

 

UKŁAD HORMONALNY 

  • zwiększona tolerancja glukozy przez organizm przy jednoczesnym zmniejszeniu wydzielania insuliny.

 

PSYCHIKA

  • poprawa samopoczucia poprzez pozbycie się negatywnych emocji,
  • zmniejszone ryzyka depresji lub poprawienie stanu psychicznego osoby z depresją,
  • poprawa jakości snu,
  • u osób z problemami akceptacji siebie znacząca poprawa stanu psychicznego, dzięki zmianom sylwetki, które to z kolei są następstwem regularnych treningów
  • pokonywanie własnych słabości w drodze do osiągnięcia celu.
Sara Mróz

Trener personalny oraz trener żywienia. Pasjonatka zdrowego stylu życia.

Brak komentarzy

Zostaw komentarz